I en stadig mer digitalisert verden er innsikt i konkurrenters markedsføring gull verdt. Visste du at du enkelt kan få oversikt over hvordan konkurrentene dine annonserer på Facebook, Instagram, LinkedIn og Google?
Både Meta (Facebook/Instagram), LinkedIn og Google har åpne verktøy som lar deg se hvilke annonser en bedrift kjører akkurat nå. Du får riktignok ikke innsyn i budsjett eller eksakte målgrupper, men du kan se budskap, bilder/videoer (creatives), landingssider og tidspunktet annonsene er aktive. Det gir deg verdifull inspirasjon til egne kampanjer og hjelper deg å forstå hvordan konkurrentene posisjonerer seg i markedet.
- Meta Ads Library (Facebook & Instagram): Lar deg søke opp en side og se alle aktive annonser med tekst, bilde/video og lenker.
- LinkedIn Ads: På bedriftens LinkedIn-side finner du en egen «Annonser»-fane som viser alle aktive annonser.
- Google Ads Transparency Center: Et eget annonsebibliotek som viser annonser på Google-søk, YouTube og Display. Du kan søke opp en annonsør eller et nøkkelord og se hvilke annonser som kjører.
Med disse kildene kan du få en unik oversikt over konkurrentenes markedsføring uten dyre analyseverktøy.
Slik finner du frem til konkurrentenes annonser
1. Meta Ads Library (Facebook & Instagram)
– Gå til facebook.com/ads/library
– Velg annonsekategori / Ad category - trykk på alle annonser
– Velg land og skriv inn navnet på selskapet eller Facebook-siden du vil sjekke.
– Du får opp en oversikt over alle aktive annonser med tekst, bilder/video og lenker.
2. LinkedIn Annonser
– Gå inn på bedriftens LinkedIn-side.
– Klikk på fanen «Posts», på venstre side når man bruker desktop vil du se "view ad library".
– Her ser du alle aktive annonser som bedriften kjører på LinkedIn.
3. Google Ads Transparency Center
– Gå til adstransparency.google.com
– Søk på et firmanavn, domene eller nøkkelord.
– Du får se annonser som kjøres i Google Søk, på YouTube og Display-nettverket med tekst, bilder/videoer og annonsørinfo.
Selv om du ikke får innsyn i budsjett, målgrupper eller resultater, gir denne oversikten verdifull inspirasjon til å utvikle egne kampanjer og forstå markedet bedre. Ved å kombinere denne innsikten med egne data og testing, kan du skape mer treffsikre budskap og styrke din posisjon i markedet. Kort sagt: Se, lær og gjør det enda bedre.